Česká dobíjecí infrastruktura je aktuálně velmi dobrá, přesto podporujeme její další rozvoj.
18 \ 07 \ 2024

Na 2600 dobíjecích bodů podpořilo doposud Ministerstvo dopravy v rámci výzev evropských operačních programů. Nynější kapacity tak nejen vystačí pro elektromobily, které se pohybují po našich silnicích, ale zvládly by obsloužit i jejich výrazně vyšší množství. Rezort ale i nadále pokračuje v podpoře rozvoje dobíjecích míst a řídí se přitom mj. i výzvami a strategiemi stanovenými v memorandu, které podepsal se Škoda Auto.
„Aktuálně máme na území ČR bezmála čtyři a půl tisíce dobíjecí bodů. Podle evropských propočtů by toto množství stanic zvládlo obsloužit skoro 100 tisíc elektromobilů, což výrazně převyšuje jejich skutečný počet na českých silnicích. Jsem rád, že rozsah dobíjecí infrastruktury není překážkou rozvoje elektromobility u nás, “ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Konkrétní projekty odpovídají bodům memoranda o spolupráci v oblasti elektromobility mezi veřejným a privátním sektorem, které v říjnu 2021 podepsalo Ministerstvo dopravy a další státní aktéři se Škoda Auto. „Navyšování počtu dobíjecích stanic je jedno z nejzásadnějších témat pro dopravní infrastrukturu. „Efektivní spolupráce veřejného a soukromého sektoru je v dnešní době klíčem pro realizaci všech zásadních témat a projektů v oblasti dopravy, včetně elektromobility. Jsme rádi, že se můžeme na formování budoucnosti dopravy podílet,“ komentuje Jan Sůra, advokát a partner advokátní kanceláře Portos. Dokument stanovuje hlavní výzvy i strategii postupu v oblastech, jako je pozitivní osvěta čisté mobility, rozvoj dobíjecích lokalit na dálničních odpočívkách podpora dobíjecích lokalit nebo centrální informační uzel dobíjecí infrastruktury.
„Škoda Auto podporuje elektromobilitu v Česku otevřené, dlouhodobě a s plnou odpovědností vyplývající z postavení na trhu i ve společnosti. Neobejde se však bez podpory a spolupráce ostatních subjektů. Proto si ceníme příležitostí, které v roce 2021 otevřelo Memorandum zaštítěné MD a MPO jakožto klíčovými institucemi pro rozvoj infrastruktury. Díky efektivní koordinaci státu se nám daří plnit cíle stanovené evropským nařízením AFIR i Národním plánem čisté mobility na rok 2025,“ dodává Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení Škoda Auto.
Přehled veřejných dobíjecích stanic na území České republiky, ale i další infrastruktury pro vozidla s alternativními pohony nabízí web www.cistadoprava.cz, který připravuje Centrum dopravního výzkumu. Jeho součásti je přehled, jak se v jednotlivých letech infrastruktura vyvíjela, ale i mapa jednotlivých stanic. Pravidelně dochází k aktualizaci jednotlivých informací tak, aby zájemci o udržitelnou mobilitu mohli pracovat s těmi nejčerstvějšími dostupnými daty.