Stát se bez PPP projektů v dopravě neobejde, sám nemá dost peněz

12 \ 02 \ 2025

Investiční ambice Česka v oblasti dopravy jsou větší, než jsou kapacitní možnosti státního rozpočtu. Proto je využití partnerství se soukromým sektorem pro stát nutností, myslí si partner advokátní kanceláře Portos Jan Sůra. Objem peněz, který má Česko vyčleněný na dopravní stavby ve Státním fondu dopravní infrastruktury, s bude podle něj muset v dalších letech minimálně zdvojnásobit. Jinak Česko nedokáže dotáhnout své ambiciózní dopravní plány. Sůra to řekl na konferenci Ekonomického deníku a České justice Financování dopravy.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) takzvané PPP projekty označil za “nutnou ingredienci” tuzemské dopravy. A zajímat se o tento způsob výstavby už začínají i kraje a obce.

„Je sice pravda, že do Státního fondu dopravní infrastruktury jdou naprosto rekordní peníze, na druhou stranu pokud máme v příštích 25 letech proinvestovat plánovaných pět bilionů korun na infrastrukturu, tak těch peněz potřebujeme minimálně dvojnásobek a v příštích letech ještě víc,“ upozornil Jan Sůra. Fond má pro letošek k dispozici 160 miliard korun, z toho 110 je přímo určeno na investice do infrastruktury.

Česko v dopravě zaspalo. Zbytečně přišlo o podporu z Evropy

Za pravdu Sůrovi dávají i zástupci státu. Podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla Česko nemá, kde jinde peníze brát. „Období, kdy Evropská unie financovala výstavbu dálnic a silnic po celé Evropě, příští rok končí. Třeba Polská republika toho využila, ale my jsme to promeškali,“ vysvětluje. Český stát sám podle něj nemá šanci sám ufinancovat ani dostavbu dálniční sítě, nemluvě o dalších potřebných investicích.

Celý článek na webu Ekonomický deník