Petr Michal: Zpoplatnění vjezdu do centra Prahy? Udělá z něj postupně skanzen bez života
28 \ 09 \ 2023

O tom, zda pražský magistrát zavede od příštího roku zpoplatněný průjezd aut centrem hlavního města, ještě definitivně rozhodnuto není. Toto téma ale velmi slušně rozvířilo trochu létem ospalou pražskou politiku a donutilo mnoho aktérů veřejného života přispět svým názorem buď do médií, nebo minimálně na své sociální sítě.
A je to správně. Nelze to vnímat jinak, než že by zavedení takové změny, tedy zpoplatnění průjezdu nábřežími na pravém a levém břehu Vltavy, čímž se fakticky znemožní bezplatné cesty přes centrum, bylo velmi významnou pražskou revolucí. A to už si zasluhuje širokou a detailní debatu.
Verdikt pražských radních totiž bude mít obrovský dopad na tolik rozmanitých skupin obyvatel města, že si nikdo nemůže dovolit hazard něco rozhodnout a neprobrat předtím maximálně poctivě všechny možné alternativy. A to se zatím stále nestalo.
Rána pro podnikatele
Jako předseda představenstva Hospodářské komory hlavního města Prahy musím samozřejmě primárně vnímat, jakým způsobem by utrpěli podnikatelé a živnostníci, kteří v centru města buď přímo podnikají, pracují v něm, musí do něj zajíždět kvůli dodávkám zboží nebo čistě jen přijíždějí na schůzku.
Ano, schůzku lze určitě přesunout jinam, ale neutichne tím pak v centru města pomalu život, který je pro něj tak typický? Podle mého názoru určitě. Tamní obchodníci, restauratéři a kavárníci by museli ze dne na den spoléhat už jen na turisty a poslance, kteří by v této části města ze dne na den zůstali skoro jako jediní.
Centrum města by se postupně (anebo mnohem rychleji, než si sám umím představit) proměňovalo ve skanzen, kamenné město, ve kterém by po čase nechtěl nikdo žít, a dokonce ani pracovat. Vyhnali bychom tak časem i drobné živnostníky, kteří by se raději přesunuli do městských částí, kde to bude alespoň trochu pulzovat, a hlavně se tam budou točit lidi a peníze.
Samozřejmě, 200 korun, o kterých magistrát uvažuje, není pro mnohé nijak závratná částka, ale asi se shodneme, že i ti nejmovitější si ji radši schovají na svou útratu za kávu a centru se vyhnou obloukem. Pár lidí to možná uvítá. Několika starousedlíkům vyžadujícím klid a politikům toužícím po jakémkoliv PR se ta změna bude hodit. Co ale přinese ostatním Pražanům? Podle mě úpadek běžného, funkčního a životem tepajícího města. S těmi, kteří odejdou, se „odstěhuje“ i skoro kompletní doprava. Dovoz zboží, cesty lidí do práce, návštěvy ve firmách, dovážka jídel kurýry, cesty za obchodními partnery.
Auta se logicky nikam nevypaří, jen se přesunou jinam. Nedivím se proto, že mezi ty, kteří v poslední době v médiích křičeli nejhlasitěji, patří zastupitelé a radní městských částí okolo Prahy 1: Praha 2, Praha 3, Praha 8 a další si uvědomují, že by měly nový problém. Jak ho vyřešit? Nepřijdou i ony časem s nápadem své čtvrti uzavřít, aby je ochránily? Zní to šíleně. Neuvěřitelně. Ale i takové přeci někdy nápady naší politické reprezentace bývají.
Debata postavená na datech
Když se kdysi mluvilo o zavedení mýta pro celé pražské centrum, bylo to vždy navázáno na dostavbu Pražského okruhu. Teď sice nemá jít o celé centrum, ale dopravní experti se shodují, že nároky na město to může mít zásadní a nečekané. Nikdo to nespočítal, nezanalyzoval, jen se vypustil balonek a teď se o něm všichni přou.
Mimo jiné jsem na jednom zpravodajském serveru zahlédnul analýzu, jak moc reálně auta v centru města brzdí tramvaje, což je jeden z argumentů pro zpoplatnění. Žádných hrůz se redaktoři nedopočítali. Dokonce zjistili, že magistrát ani netuší, jaký provoz ve zmiňovaných ulicích reálně je, jak a kdy jsou nejvíc vytížené. Nemá data. O ty požádal až před pár dny. To také o něčem svědčí.
Pojďme proto o tomto tématu mluvit, debatovat, pokládat na stůl všechny argumenty, vyslechnout i veřejnost, jak se na to dívá. Hlavně nic na sílu, žádné zbytečné hádky a spory. Debata, která bude postavená na číslech a datech a která městu pomůže ve svém rozvoji, je totiž v takovýchto případech víc než namístě. A může k tomu posloužit i půda naší komory jako odborného partnera města.
Celý článek naleznete v Lidových novinách (28. 9.)